TL;DR
De volledige algemene voorwaarden te uitgebreid? Hier staat de samenvatting van de Algemene
voorwaarden in 10 overzichtelijke punten.
- Offertes zijn vrijblijvend, 2 weken geldig en worden omgezet in een overeenkomst na ondertekening door de
klant en bevestiging van SyS-F.
- Afwijkingen aan deze algemene voorwaarden, offertes of overeenkomsten zijn mogelijk, mits uitdrukkelijk
en schriftelijk overeengekomen.
- Alle prijzen zijn in Euro's en exclusief BTW. Diensten worden gefactureerd op nacalculatie en voor
SaaS-oplossingen geldt een maandprijs, behoudens middelen die op nacalculatie gefactureerd worden zoals
opslagruimte.
- Betaling geschiedt binnen 30 dagen na factuurdatum.
- De klant levert alle benodigde informatie tijdig en juist aan, SyS-F maakt zich hard voor een tijdige en
complete oplevering van de software of SaaS-oplossing.
- SyS-F blijft in alle gevallen eigenaar van het intellectuele eigendomsrechten op o.a. software,
documentatie, SaaS-oplossingen, etc.
- De klant mag gebruik maken van de software onder een zogeheten fair-use policy.
- Overeenkomsten voor een SaaS-oplossing hebben een initiële looptijd van 1 jaar en worden daarna
stilzwijgend omgezet naar onbepaalde tijd. Er geldt een opzegtermijn van slechts 1 maand.
- SyS-F zet zich in om te zorgen dat SaaS-oplossingen zo min mogelijk downtime hebben, zodat de klant zo
goed mogelijk gebruik kan maken van de software.
- Op alle overeenkomsten en dienstverlening is tevens de Privacy Policy van toepassing, zodat SyS-F
voldoet aan de AVG.
1. Definities
- SyS-F: SyS-F, gevestigd te Ede onder KvK nummer 8422067
- Klant: degene met wie SyS-F een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: SyS-F en klant samen.
- Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
- SaaS-oplossing: Software die aan de klant als dienst via internet wordt aangeboden, waarbij de klant
niet de beschikking krijgt over de software zelf. SaaS
staat voor “Software as a Service”.
- Support & Maintenance: Alle ondersteunende diensten die nodig zijn om de SaaS-oplossing technisch te laten draaien.
2. Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten,
SaaS-oplossingen en leveringen van diensten of producten door of namens SyS-F.
- De partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat schriftelijk zijn overeengekomen.
- De partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de
klant of van derden uit.
3. Offertes
- Offertes van SyS-F zijn vrijblijvend, tenzij anders vermeld.
- Een offerte is 2 (twee) weken geldig, tenzij een andere geldigheidsduur in de offerte staat vermeld.
- Als de klant een offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt de offerte.
- Prijzen in offertes gelden niet voor nabestellingen en/of aanvullende werkzaamheden, tenzij de partijen
dit schriftelijk zijn overeengekomen.
- SyS-F kan niet aan zijn aanbiedingen worden gehouden indien de klant, in alle redelijkheid en
billijkheid had kunnen begrijpen dat (een deel van) de offerte
een vergissing of typfout bevat.
4. Aanvaarding
- SyS-F kan tot 3 (drie) dagen na ontvangst van de aanvaarding, de offerte intrekken, zonder dat de klant
hieraan enige rechten kan ontlenen.
- Aanvaarding van een offerte geschied schriftelijk of elektronisch, bijvoorbeeld via een onderteken-tool
of e-mail.
- Als de aanvaarding (inkooporder) afwijkt, al dan niet op ondergeschikte punten, van het in de offerte
opgenomen aanbod, dan is SyS-F daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet tot stand, tenzij SyS-F
anders aangeeft.
5. Prijzen
- Alle prijzen die SyS-F hanteert, zijn in Euro’s, exclusief omzetbelasting (BTW) en exclusief eventuele
overige kosten tenzij uitdrukkelijk vermeld of anders overeengekomen.
- Alle prijzen die SyS-F hanteert voor zijn producten, diensten of SaaS-oplossingen kan SyS-F te allen
tijde wijzigen.
- Verhogingen van kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die SyS-F niet kon voorzien tijdens
het opstellen van de offerte of overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen. Hiertoe behoren
ook kosten voor dataopslag en serverhosting.
- De consument heeft het recht om een overeenkomst te ontbinden als gevolg van een prijsverhoging zoals
bedoeld in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
- De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door SyS-F gefactureerd op grond van de werkelijk
bestede uren.
- De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt berekend volgens de uurtarieven van SyS-F die in
de offerte en overeenkomst zijn opgenomen.
- Indien partijen voor een dienstverlening van SyS-F een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit een
richtprijs, tenzij in de offerte en/of overeenkomst een vaste prijs waar niet van kan worden afgeweken staat
opgenomen.
- SyS-F is gerechtigd om tot 10% (tien procent) van de richtprijs af te wijken. Indien de richtprijs meer
dan 10% (tien procent) hoger uit gaat vallen, dient SyS-F de klant tijdig te laten weten waarom een hogere
prijs gerechtvaardigd is. Indien de richtprijs meer dan 10% (tien procent) hoger uit gaat vallen, heeft de
klant het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10%
(tien procent) uitkomt.
- De prijs met betrekking tot een SaaS-oplossing licentie betreft een prijs per maand tenzij anders
vermeld in de offerte of overeenkomst.
- Indien de overeenkomst met betrekking tot een SaaS-oplossing vervalt na een gedeelte van een maand,
zal de prijs naar rato berekend worden met een afronding op 1 (één) dag naar boven.
- Voorafgaand aan de ingang ervan, zal SyS-F prijsaanpassingen meedelen aan de klant. De klant heeft het
recht om de overeenkomst met SyS-F per direct op te zeggen, indien hij niet akkoord gaat met de
prijsverhoging.
6. Betalingen en betalingstermijn
- De klant dient betalingen achteraf binnen 30 (dertig) dagen na levering van het product en/of
oplevering van de dienst of SaaS-licentie te hebben voldaan.
- De op facturen vermelde betalingstermijnen zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de
klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij
van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat SyS-F de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in
gebreke hoeft te stellen.
- SyS-F behoudt zich het recht om voor een levering of oplevering van een dienst afhankelijk te stellen
van directe betaling.
- Een betaling is eerst voldaan op de dag waarop het bedrag op de bankrekening van SyS-F is
bijgeschreven.
7. Gevolgen niet tijdig betalen
- Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is SyS-F gerechtigd de wettelijke rente
voor handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte
van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien (buiten)gerechtelijke incassokosten en eventuele
schadevergoeding verschuldigd aan SyS-F.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke
incassokosten.
- Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag SyS-F zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn
betalingsverplichting heeft voldaan.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling bij de klant, zijn de
vorderingen van SyS-F op de klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door SyS-F, dan is hij nog
steeds verplicht de afgesproken prijs aan SyS-F te betalen.
8. Retentierecht en eigendomsvoorbehoud
- SyS-F kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant bij zich houden,
totdat de klant alle openstaande rekeningen van SyS-F heeft voldaan, ongeacht of ze bij de huidige of
eerdere overeenkomsten horen, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- SyS-F is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant lijdt als gevolg van het gebruikmaken
van zijn retentierecht.
- In het geval van retentierecht bij een overeenkomst met betrekking tot een SaaS-oplossing, kan SyS-F de
toegang voor de klant tot de SaaS-oplossing opschorten of ontzeggen.
- SyS-F blijft eigenaar van alle geleverde producten en software totdat de klant volledig heeft voldaan
aan alle betalingsverplichtingen ten aanzien van SyS-F voor alle lopende overeenkomsten, inclusief eventuele
openstaande vorderingen ten gevolge van een late betaling.
- Tot die tijd kan SyS-F zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten of software niet verpanden,
verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
- Indien SyS-F een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft
SyS-F het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen.
9. Levering, levertijden, verpakking en verzending
- Levering van goederen vindt plaats bij SyS-F en zolang de voorraad strekt.
- Levering van online bestelde fysieke producten vindt plaats op het door de klant aangegeven adres.
- Levering van digitale informatie en goederen zoals bijvoorbeeld adviesrapporten, toegangsgegevens of
licentiecodes vindt plaats via email of beveiligde bestandsoverdracht.
- Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat de klant een verlate
levering niet aan SyS-F kan tegenwerpen.
- De door SyS-F opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding daarvan geen
recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn
overeengekomen.
- De levertijd vangt aan nadat de door de klant voor akkoord getekende offerte aan SyS-F door SyS-F
elektronisch is bevestigd aan de klant.
- Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het
recht om de overeenkomst te ontbinden, tenzij SyS-F niet binnen 14 (veertien) dagen na daartoe schriftelijk
te zijn aangemaand kan leveren of partijen hierover iets anders hebben afgesproken.
- De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten
tijdig kan plaatsvinden.
- Transport-, verzend- of portokosten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen hierover iets
anders hebben afgesproken.
- Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan dient de klant, alvorens
het product in ontvangst te nemen, hiervan door de expediteur c.q. bezorger een aantekening op te laten
maken, bij gebreke waarvan SyS-F niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
- Indien de klant zelf voor transport van een product zorgdraagt, dient hij eventuele zichtbare
beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het Vervoer te melden aan SyS-F, bij gebreke
waarvan SyS-F niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
10. Garantie
- Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor
SyS-F enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting, ongeacht of het gaat om een ter
beschikking gestelde SaaS-oplossing, training, data analyses, advisering of monitoring op het gebruik van
een SaaS-oplossing.
- Met betrekking tot een SaaS-oplossing zal SyS-F zich inspannen om zo min mogelijk downtime te laten
optreden. SyS-F biedt geen garantie op de precieze hoeveelheid uptime. SyS-F is niet in gebreke in geval
van, en is niet aansprakelijk voor schade ontstaan door, storingen in de elektriciteitsvoorziening of
storingen in communicatieverbindingen of apparatuur, ongeacht of deze verbindingen of apparatuur door SyS-F
of een derde worden beheerd, of andere oorzaken waardoor er geen of vertraagd gebruik kan worden gemaakt van
de SaaS-oplossing en de daaraan verbonden faciliteiten van SyS-F of derden.
- SyS-F garandeert niet dat de dienst of SaaS-oplossing ononderbroken, tijdig, foutvrij of virus-vrij
zal zijn, maar spant zich hier wel voor in.
- De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door
ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
- De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van
ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant,
alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
- Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een
overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk
worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de
klant in ontvangst neemt.
11. Uitvoering van de overeenkomst
- SyS-F voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed
vakmanschap uit.
- SyS-F heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door
derden. De toepassing van artikel 7:404 en 7:407 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk
uitgesloten.
- Niet tegenstaande het bepaalde in lid 2 zal SyS-F, in het geval deze derden toegang gegeven wordt tot
persoonsgegevens, handelen naar de regeling zoals deze in de verwerkersovereenkomst is opgenomen.
- De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en
betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
- Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat SyS-F tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de
overeenkomst.
- Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat SyS-F tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de
overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.
Hieronder vallen bijvoorbeeld gederfde omzet of tijd die nodig is om een nieuwe planning op te stellen.
12. Informatieverstrekking door de klant
- De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering
van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan SyS-F.
- De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde
informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de
overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Indien en zover de klant dit verzoekt, retourneert SyS-F de betreffende bescheiden.
- Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door SyS-F redelijkerwijs verlangde informatie,
gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan
komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
13. Duur van de overeenkomst betreffende een dienst of SaaS-oplossing
- De overeenkomst tussen SyS-F en de klant betreffende een dienst, diensten of een SaaS-oplossing wordt
aangegaan van de duur van 1 (één) jaar tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of
partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen zijn.
- Na afloop van de termijn genoemd in lid 1 van dit artikel wordt de overeenkomst stilzwijgend omgezet
in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij één van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming
een opzegtermijn van 1 (één) maand, waardoor de overeenkomst van rechtswege eindigt.
- Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een
termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet de
klant SyS-F schriftelijk in gebreke stellen.
- De overeenkomst betreffende een dienst of SaaS-oplossing die voor bepaalde tijd is aangegaan, kan
worden opgezegd door de klant met inachtneming van een opzegtermijn van 1 (één) maand.
- Bij beëindiging van de overeenkomst zal SyS-F op verzoek en voor rekening van de klant aan de klant
alle medewerking verlenen ten gunste van de continuïteit van de operationele dienstverlening aan de klant,
één en ander voor zover gerelateerd aan de dienst of SaaS-oplossing. Voor zover dit niet anders is
overeengekomen in de Verwerkersovereenkomst, zal SyS-F de data tegen vergoeding in een voor de klant te
lezen bestandsformaat op een gangbare informatiedrager afleveren. In de overeenkomst of in een nieuwe,
hiervoor af te sluiten overeenkomst, zal de wijze waarop en de hoogte van de vergoeding worden
gespecificeerd.
14. Intellectueel eigendom
- SyS-F behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht,
tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, software,
SaaS-oplossingen, adviesrapporten, documentatie, trainingsmiddelen, voorbereidende stukken, etc., tenzij
partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- De klant mag genoemde intellectuele eigendomsrechten niet zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van SyS-F (laten) kopiëren, aan derden tonen en/of ter beschikking stellen of op andere wijze
gebruiken.
- Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, geldt het bepaalde in lid 1 ook indien het
programmatuur betreft die speciaal voor de klant is ontwikkeld en vervaardigd.
- Op wijzigingen, aanpassingen en/of nieuwe versies van de software of SaaS-oplossing en/of documentatie
zijn deze Algemene Voorwaarden eveneens van toepassing.
15. Boetebeding
- Indien de andere partij artikel 14 van deze algemene voorwaarden overtreedt, dan verbeurt hij voor
elke overtreding ten behoeve van SyS-F een onmiddellijk opeisbare boete.
- a. is de andere partij een consument dan bedraagt deze boete € 1.000 (duizend Euro).
- b. is de andere partij een rechtspersoon dan bedraagt deze boete € 5.000 (vijfduizend Euro).
- Daarnaast verbeurt de andere partij een bedrag ad 5% (vijf procent) van het in lid 1 genoemde bedrag
voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
- Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure
nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
- Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige
rechten van SyS-F waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
16. Gebruikersrecht SaaS-oplossing
- Bij een offerte en/of overeenkomst met betrekking tot een SaaS-oplossing dient uitdrukkelijk te worden
vermeld dat het om een SaaS-oplossing gaat.
- De software die aangeboden wordt binnen de SaaS-oplossing, blijft eigendom van SyS-F, zie artikel 14.
- SyS-F is nooit verplicht de software of computercode te verstrekken aan de klant.
- Het totaal aantal gebruikersaccounts kan beperkt zijn conform de overeenkomst.
- De maximale hoeveelheid opslagruimte, netwerkverkeer, automatische e-mails of andere middelen binnen
de SaaS-oplossing kan beperkt zijn conform de overeenkomst.
- De in lid 4 en 5 genoemde gebruikersaccounts en middelen kunnen ook worden aangeboden op basis van
nacalculatie. Dit staat dan uitdrukkelijk vermeld in de offerte en/of overeenkomst.
- De klant is en blijft zelf als enige verantwoordelijk voor het juiste gebruik van de SaaS-oplossing en
de inzet van deskundig personeel dat door SyS-F is getraind in het gebruik van de SaaS-oplossing.
- Met betrekking tot ondersteunende diensten zoals training, data analyses, advisering en monitoring in
relatie tot het gebruik van de SaaS-oplossing geldt dat de klant altijd zelf volledig verantwoordelijk is en
blijft voor het gebruik van de SaaS-oplossing binnen zijn eigen bedrijfsprocessen.
- SyS-F draagt zorg voor een regelmatige back-up van gegevensbestanden op de servers, maar draagt geen
enkele verantwoordelijkheid voor eventueel verlies door de klant van gegevens en de daaruit voortvloeiende
schade.
- De klant gaat ermee akkoord dat hij:
- a. de SaaS-oplossing niet zal gebruiken namens enige derde;
- b. de SaaS-oplossing niet zal wijzigen, aanpassen of hacken of om op enige andere wijze
ongeautoriseerde toegang te verkrijgen tot de SaaS-oplossing of de bijbehorende systemen of
netwerken;
- c. de SaaS-oplossing niet op onrechtmatige wijze zal gebruiken, waaronder onder meer de schending
van de privacy van individuen, misbruik van intellectueel eigendom van SyS-F of een derde, of het
verzenden van spam of andere ongevraagde berichten in strijd met de wet;
- d. de SaaS-oplossing op enige wijze te gebruiken waardoor verstoring optreedt in de integriteit of
prestaties van de SaaS-oplossing en de bijbehorende systemen;
- e. de SaaS-oplossing niet zal gebruiken voor het willens en wetens uploaden van of linken naar enige
inhoud die in strijd is met de wet, die racistisch, haat zaaiend, in strijd met de goede zeden of
discriminerend is, of die virussen, malware, Trojans of andere vergelijkbare schadelijke software
bevat of;
- f. de SaaS-oplossing niet zal gebruiken in strijd met deze Algemene Voorwaarden.
- Verder gelden de volgende verplichtingen:
- a. de klant is verantwoordelijk voor alle informatie, data, tekst, berichten of andere middelen of
bestanden die zij vastleggen, verwerken of verspreiden via de SaaS-oplossing;
- b. de klant is verantwoordelijk voor het geheim houden van de gebruikersnamen en wachtwoorden en de
klant is verantwoordelijk voor alle activiteiten die plaatsvinden onder de aan hem toegewezen
accounts;
- c. de klant zal de aanwijzingen van SyS-F met betrekking tot randvoorwaarden voor het gebruik van de
SaaS-oplossing volgen en
- d. de klant gaat ermee akkoord dat ieder aan hem toegewezen account slechts door één persoon
gebruikt wordt en dat accounts niet gedeeld zullen worden door meerdere mensen.
- SaaS-oplossingen worden niet geleverd aan consumenten.
17. Onderhoud, service, beveiliging en aanvullende dienstverlening SaaS-oplossing
- SyS-F kan wijzigingen aanbrengen in de inhoud, werking of omvang van een SaaS-oplossing.
- SyS-F kan de SaaS-oplossing geheel of gedeeltelijk tijdelijk buiten gebruik stellen voor preventief,
correctief of adaptief onderhoud of andere vormen van service, waarbij SyS-F een dergelijke
buitengebruikstelling zo kort mogelijk zal laten duren.
- SyS-F stelt de klant voor zo ver mogelijk vooraf op de hoogte van een buitengebruikstelling met
daarbij een indicatie van de duur van de buitengebruikstelling. Aan deze indicatie kunnen geen rechten
worden ontleend.
- SyS-F biedt training aan personeel van de klant in de mogelijkheden van het gebruik van de gegevens
die beschikbaar komen via een SaaS-oplossing van SyS-F.
- SyS-F kan eisen stellen aan de kwalificaties van personeel van de klant dat voor training en andere
ondersteunende diensten in aanmerking komt.
- Support & Maintenance binnen een SaaS-overeenkomst omvat de technische ondersteuning van de SaaS-oplossing door SyS-F. Hiertoe hoort het
upgraden van (onderdelen van) de applicatie wanneer het gaat om beveiligingsupdates of het oplossen van technische fouten. Additionele wensen of
ondersteuning op ander gebied (bijvoorbeeld: hulp bij het instellen van een client of browser, ondersteuning bij functionele foutmeldingen,
(gebruikers)beheer, ...) vallen niet onder Support & Maintenance en betreffen aanvullende (betaalde) support, tenzij uitdrukkelijk vermeld in de
overeenkomst.
18. Vrijwaring
- De klant vrijwaart SyS-F tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door SyS-F geleverde producten en/of diensten en/of
SaaS-oplossingen.
19. Klachten
- De klant dient een door SyS-F geleverd product, opgeleverde SaaS-oplossing of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op
eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product, opgeleverde SaaS-oplossing of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst
mocht verwachten, dan dient de klant SyS-F daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 2 (twee) maanden na constatering van de
tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
- De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat SyS-F in staat is hierop adequaat te reageren.
- De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen beide partijen.
- Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat SyS-F gehouden kan worden om
andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
20. Ingebrekestelling
- De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan SyS-F.
- Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling SyS-F ook daadwerkelijk tijdig bereikt.
21. Hoofdelijke aansprakelijkheid meerdere klanten
- Als SyS-F een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op
grond van de overeenkomst aan SyS-F verschuldigd zijn.
22. Aansprakelijkheid SyS-F
- De totale aansprakelijkheid van SyS-F wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst of op welke rechtsgrond dan
ook, daaronder uitdrukkelijk begrepen iedere tekortkoming in de nakoming van een met de klant overeengekomen garantieverplichting, is beperkt tot
vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de voor die overeenkomst bedongen prijs (excl. BTW).
- Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan één jaar, wordt de voor die overeenkomst bedongen
prijs gesteld op het totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één jaar.
- In geen geval zal de totale aansprakelijkheid van SyS-F voor directe schade, op welke rechtsgrond dan ook, echter meer zijn dan het bedrag ter
uitkering van de verzekeraar.
- De aansprakelijkheid van SyS-F voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door
bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van de klant, schade verband houdende met het gebruik van door de klant aan SyS-F
voorgeschreven zaken, materialen of programmatuur van derden en schade verband houdende met de inschakeling van door de klant aan SyS-F
voorgeschreven toeleveranciers, is uitgesloten. Eveneens is uitgesloten de aansprakelijkheid van SyS-F verband houdende met verminking,
vernietiging of verlies van gegevens of documenten.
- De in 1 tot en met 4 beschreven uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid van SyS-F laten de overige uitsluitingen en beperkingen
van aansprakelijkheid van SyS-F welke in deze Algemene Voorwaarden zijn beschreven, geheel onverlet.
- De in lid 1 tot en met 5 bedoelde uit- sluitingen en beperkingen komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of
bewuste roekeloosheid van SyS-F.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in ontwerpen zijn slechts indicatief en gelden slechts bij
benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige
verplichting.
- SyS-F staat niet in voor de juistheid, volledigheid of tijdigheid van ondersteuning door een SaaS-oplossing bij de bedrijfsprocessen van de
klant en kan niet aansprakelijk worden gehouden voor schade als gevolg van beslissingen die door de klant zijn genomen op basis van de
SaaS-oplossing of ondersteunende diensten zoals training, data analyses, advisering en monitoring.
- Elk recht van de klant op schadevergoeding van SyS-F vervalt in elk geval 12 (twaalf) maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid
direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
23. Recht op ontbinding
- De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer SyS-F toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij
deze tekortkoming gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
- Is de nakoming van de verplichtingen door SyS-F niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat SyS-F in het
verzuim is.
- SyS-F heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of
niet tijdig nakomt, dan wel indien SyS-F kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn
verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
- SyS-F heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien deze naar inhoud of vorm in strijd zijn met wet en/of regelgeving
zonder opgave van redenen. De klant vrijwaart SyS-F in een dergelijk geval ten opzichte van aanspraken van derden, terwijl klant in het kader van
het gestelde in dit artikel tevens te allen tijde zal afzien van het indienen van enige schadevergoeding aan het adres van SyS-F.
24. Overmacht
- In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van SyS-F in de nakoming van enige verplichting
ten aanzien van de klant niet aan SyS-F kan worden toegerekend in een van de wil van SyS-F onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn
verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid
niet van SyS-F kan worden verlangd.
- Tot de in lid 1 genoemde overmachtssituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen,
natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits-, internet-,
computer- en telecomstoringen (hieronder vallen ook de serverparken waar SyS-F haar software onderbrengt); computervirussen, stakingen,
overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden, werkonderbrekingen en ziekte.
- Indien zich een overmachtssituatie voordoet waardoor SyS-F één of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die
verplichtingen opgeschort totdat SyS-F er weer aan kan voldoen.
- Vanaf het moment dat een overmachtssituatie ten minste 30 (dertig) kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst
schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
- SyS-F is in een overmachtssituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als hij als gevolg van de overmachttoestand enig
voordeel geniet.
25. Wijziging van de overeenkomst
- Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen
partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
- Eventuele aanvullende diensten en/of te leveren producten, worden zoveel mogelijk in een nieuwe overeenkomst opgenomen, in plaats van de
bestaande overeenkomst te wijzigen.
26. Wijziging algemene voorwaarden
- SyS-F is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
- Grote inhoudelijke wijzigingen zal SyS-F zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
- Klanten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen, met in het geval van een
dienst of SaaS-oplossing inachtneming van de opzegtermijn als bepaald in artikel 13.
27. Overgang van rechten
- Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke
toestemming van SyS-F.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking, zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
28. Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze
voorwaarden niet aan.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat SyS-F
bij het opstellen van de voowaarden op dat punt voor ogen had.
29. Privacybeleid en AVG
- SyS-F verwerkt gebruikersgegevens volgens het gehanteerde privacybeleid zoals laatstelijk gepubliceerd op de website.
- SyS-F zal passende technische en organisatorische maatregelen nemen in overeenstemming met de bepalingen van de Algemene Verordening
Gegevensbescherming (AVG), rekeninghoudend met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, alsook met de aard, de omvang, de context en de
verwerkingsdoeleinden om
een op het risico afgestemd beveiligingsniveau te waarborgen.
- De partijen zullen zich in alle redelijkheid inspannen om data c.q. gegevens die hen door de wederpartij zijn verstrekt, passend te
beveiligen, in overeenstemming met lid 2.
- Nadere bepalingen in een verwerkersovereenkomst gaan vóór op de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden of andere overeenkomsten tussen de
partijen.
Voor zover er geen verwerkersovereenkomst tussen SyS-F en de klant bestaat, gelden de volgende bepalingen.
- Onder de overeenkomst treedt SyS-F, in overeenstemming met het privacybeleid en de Verwerkersovereenkomst op als Verwerker.
- De klant treedt op onder de overeenkomst als een Verwerkingsverantwoordelijke.
- De partijen verplichten zich om van de wederpartij verkregen informatie niet voor andere doeleinden of op andere wijze te gebruiken dan voor
het doel en de wijze waarop de informatie is vertrekt of aan hen bij de uitvoering van de overeenkomst bekend is geworden.
- De klant garandeert de rechtmatigheid van het gebruik van persoonsgegevens, verwerking, het doel van het gebruik en de uitwisseling van
persoonsgegevens en enig ander gebruik zoals voortvloeit uit de diensten met betrekking tot de overeenkomst.
- De klant is er mee bekend dat SyS-F account informatie kan benaderen in verband met service verzoeken van de klant. SyS-F zal deze
persoonsgegevens niet openbaren, tenzij SyS-F daartoe verplicht is op basis van de wet, dit toegestaan wordt door de klant, of in overeenstemming
met de Privacy Policy
of de verwerkersovereenkomst.
- De klant zal SyS-F vrijwaren tegen elke aanspraak van derden, waaronder mede begrepen de Autoriteit Persoonsgegevens of betrokkenen met
betrekking tot het niet nakomen van de verplichtingen van de klant zoals gesteld in dit artikel.
30. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
- De Nederlandse rechter in het arrondissement waar SyS-F is gevestigd is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen
partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.